Philosophy of visual perception of the external space with a vision of vital design that achieves quality of life | فلسفة الإدراك البصري للفراغ الخارجي برؤية التصميم الحيوي المحقق لجودة الحياة

Document Type : Research articles

Authors

1 Architecture Department, Al-Azhar Engineering

2 Urban Planning Department Department, Al-Azhar Engineering

Abstract

The study examines the complementary relationship between the elements of visual perception in vacuum and its interaction with the vital elements in it through studying and dealing with the concept and philosophy of visual perception in vacuum and its evolution through the ages. The effect of these visual perceptions on the realization of life in the vacuum is in its three vital levels. The second level: - With regard to the mental and mental path of the user aware of these visual perceptions as material elements with vital visions to convey the perception to the existence of real life and not imaginary The third level: - The presence of the user in the scope of visual perceptions interactively with the qualities of formations that he realized between his mental perceptions and internal feelings and his impression of the place and its human interaction towards it in the conscious mind and unconscious of its vital qualities surrounding the quality of life with vivid images interacting with the pulse of natural ingredients In the vacuum. The third level: - The presence of the user in the scope of visual perceptions interactively with the qualities of formations that he realized between his mental perceptions and internal feelings and his impression of the place and its human interaction towards it in the conscious mind and unconscious of its vital qualities surrounding the quality of life with vivid images interacting with the pulse of natural ingredients In the vacuum. The research concluded that the interaction between human and visual perceptions in space has exceeded the boundaries of time and space. These perceptions have become more oriented towards the dynamic design that enhances the communication between nature and man, and that the architect has an important role in applying the concept of biophilic and expressing it to design the elements of the vacuum.
 
 
يتناول البحث دراسة العلاقة التكاملية بين عناصر المدركات البصرية بالفراغ وتفاعله مع العناصر الحيوية بهه وذلهم مهن خهلال دراسة وتناول مفهوة و فلسفة المدركات البصرية بالفراغ وتطوره عبر العصور وتأثير هذه المدركات البصرية على إدراك الحياة في الفراغ بمستوياته الحيويه الثلاث وهي المستوى الأول : الإيمان بوجود حياة للتكوينات البصرية واستشعار المدرك بها من المستخدمين في تفاعل حيوي، ويأتي المستوى الثاني : فيمها يتعلق بالمسار الذهني والعقلي للمستخدم المدرك لهذه المدركات البصرية كعناصر ماديه برؤى حيويه لينقل المدرك إلى وجود حياة حقيقية وليست تخيليه، المستوى الثالث: يعتبر وجود المستخدم في نطاق المدركات البصرية بشكل تفاعلي مع صفات التكوينات التي أدركها ما بين مدركاته العقلية ومشاعره الداخلية وإنطباعه عن المكان وتفاعله الإنساني تجاهها في العقهل الواعي واللاواعي من صفاته الحيوية المحيطة للجودة النابضة بالحياة ذات صور حيوية متفاعله مع نبض المكونات الطبيعية بالفراغ. وقد توصل البحث إلى أن التفاعل بين الإنسان والمدركات البصرية في الفراغ قد تعدى حدود الزمان والمكان وأصبحت هذه المدركات أكثر اتجاها إلى التصميم الحيوي الذي يعزز التواصل بين الطبيعة والإنسان، للمعماري دورا هاما في تطبيق مفهوة ال biophilic والتعبير عنه لتصميم عناصر الفراغ.

Keywords