Design Strategies and Standards for Restorative Open Outdoor Spaces in Egyptian Universities (Restorative Healing Gardens) | الاستراتيجيات والمعايير التصميمية للفراغات الخارجية المفتوحة التصالحية بالجامعات المصرية (الحدائق الاستشفائية التصالحية)

Document Type : Research articles

Authors

Department of Architecural Engineering, Faculty of Engineering at Shoubra, Benha Utniversity, Cairo, Egypt.

Abstract

Open spaces play an effective role in improving the human health condition psychologically, mentally and physically, and they have the ability to achieve well-being. Examples of restorative settings can be found throughout history and are still applied today in healthcare facilities as therapeutic gardens for patients, but their broader importance in the urban field is still not sufficiently explored, although they always have an impact on people if applied in other environments, especially university campuses, where their design captures many of the natural healing qualities that humans are instinctively drawn to, in addition to the results of psychological impact experiments on humans such as reducing stress, improving morale, improving general well-being and raising performance. This paper presents some ideas on this topic, as it proposes a framework for design principles for restorative open spaces based on the elements and levels of restorative design for open spaces in the urban fabric of universities, which are derived from strategic principles related to the external spatial composition and its physical and natural elements. This argues for the basic characteristics of green design as an ecological model Integration of the spatial experience in the natural environment, and they all come together to form a strategic structure for the guidelines for the design of outdoor spaces in universities. The research paper aims to familiarize with the strategies of restorative environmental design that combine with the standard methods of the restorative healing environment in the context of university planning to create and prepare a built and natural environment that is psychologically, mentally and physically comfortable for the student, contributing to enhancing human healing to reduce student stress in the university environment that is likely to be full of stress, and the student is exposed to mental stress in it, and enhancing cognitive function and well-being. In addition, how to explore the possibility of physiological recovery in the open outdoor spaces of the university, which is considered a primary indicator of the effectiveness of green spaces in meeting the needs of the student within the university environment and knowing how to apply them and where they are applicable to each type of outdoor space on campus; This is to enhance the effectiveness of the natural scene within the university to benefit from its cognitive and restorative advantages, the validity of which was based on the theories of trends that were pioneering since the beginning of the twentieth century and were recently refined by the world of architectural theories by environmental psychologists such as Kaplan and Cooper, which confirmed the existence of basic characteristics present in the natural world linked to human psychological benefits, which have the ability to revive people’s connection with the surrounding preferred nature in a way that enhances human performance and the surrounding environment and supports them to achieve their needs and requirements.


تلعب الفراغات الخارجية المفتوحة دوراً فعال فى تحسين الحالة الصحية للإنسان نفسيا وعقليا وبدنيا،ً كما أنها لها القدرة على تحقيق الرفاهية، ويمكن العثور على أمثلة من الإعدادات التصالحية عبر التاريخ والتى تزال تُطبّق اليوم بمرافق الرعاية الصحية كحدائق علاجية للمرضى، ولكن أهميتها الأوسع بالمجال العمرانى ما زالت غير مستكشفة بشكل كافٍ، بالرغم من أن لها دائم التأثير على الناس إذا تم تطبيقها في بيئات أخرى، ولسيما الحرم الجامعى، حيث يلتقط تصميمها العديد من الصفات الطبيعية للشفاء التي ينجذب إليها البشر غريزيا، بالإضافة إلى نتائج تجارب التأثير النفسى على الأنسان كتخفيف التوتر، وتحسين الروح المعنوية، وتحسين الرفاهية العامه ورفع
الأداء، فتقدم هذه الورقة بعض الأفكار حول هذا الموضوع، حيث تقترح إطار للمبادئ التصميمية للفراغات الخارجية المفتوحة التصالحية بالاعتماد على عناصر ومستويات التصميم التصالحي للفراغات المفتوحة بالنسيج العمرانى للجامعات، التى تستنتج من المبادئ الاستراتيجية التى تتعلق بالتكوين الفراغى الخارجي وعناصره المادية والطبيعية، ويجادل هذا الخصائص الأساسية للتصميم الاخضر كنموذج إيكولوجي تكاملى للتجربة المكانية الموجودة بالمحيط الطبيعي، وتجتمع جميعهم لتكوين هيكل إستراتيجى للمبادئ التوجيهية للتصميم الفراغات الخارجية بالجامعات. فتهدف الورقة البحثية إلى الإلمام باستراتيجيات التصميم البيئىالتصالحى الذى يجتمع مع الأساليب القياسية للبيئة الستشفائية التصالحية في سياق تخطيط الجامعات لخلق وتهيئة بيئة مبنية وطبيعية مريحة نفسيا وعقليا وبدنيا للطالب تساهم فى تعزز الشفاء البشرى للحد من إجهاد الطلاب بالبيئة الجامعية التى يحتمل أن تكون مليئًة بالإجهاد، ويكون الطالب عرضةً للتوتر العقلي بها، وتعزيزالوظيفة الأدراكية والرفاهية بالإضافة إلى ذلك، كيفية استكشاف احتمالية الإستعادة الفسيولوجية بالفراغات الخارجية المفتوحة للجامعة، التى تعتبر بمثابة مؤشرا أوليا لفعالية المساحات الخضراء في تلبية إحتياجات الطالب داخل بيئة الجامعة ومعرفة كيفية تطبيقها وأين تكون قابلة للتطبيق بكل نوعية فراغ خارجى بالحرم؛ وذلك لتعزيز فعالية المشهد الطبيعى داخل الجامعة للأستفادة من مزاياها المعرفية التصالحية التى إستندت صحيتها من خلال نظريات التجاهات التي كانت رائدة منذ بدايات القرن العشرين وصقلها في الآونة الأخيرة بعالم النظريات المعمارية من قبل علماء النفس البيئى ككابلان وكوبر، التى أكدت وجود خصائص أساسية مو جودة بالعالم الطبيعي مرتبطة بالمنافع النفسية البشرية، والتي لديها القدرة على إعادة إحياء اتصال الناس بالطبيعة المفضلة المحيطة بشكل يعزز أداء الإنسان والبيئة المحيطة ويدعمه لتحقيق احتياجاته ومتطلباته.

Keywords