The Importance of Classroom Outdoor Learning Environment In Elementary Education | أهمية البيئة التعليمية الخارجية للفصل الدراسي في مرحلة التعليم الأساسي

Document Type : Research articles

Authors

Departmant of Architecture Engineering, Faculty of Engineering at Shoubra, Benha university, Cairo, Egypt.

Abstract

The study focused on Egyptian governmental schools at the elementary education stage, as it is comprehensive for the largest category of society and on the stages of growth of children at this age stage and the necessary elements for this growth process to take place in an integrated manner, as children at this stage spend most of their time inside schools, which created the need to provide an appropriate external environment to support growth and maximize the use of these yards, as there are deficiencies in the requirements for designing the elements of the lay-out were noticed for these schools in Egypt that do not match the importance of the the requirements to be achieved, The study followed the inductive and deductive methodologies that approaches and collects data on schools and the mechanisms of designing the general lay-out and yards design, and studying the stages of children's development to deduce the elements that must be available in these school yards as an attempt to provide a safe and sound external environment that supports the healthy development and growth of children and helps to practice activities in the external environment, in external education which is the main objective of the study, to develop a sense of awareness, belonging and association between the child and the surrounding environment, which forms the consciousness of a psychologically sound human being capable of serving himself and his community.
 
 
ركزت الدراسة على المدارس المصرية الحكومية بمرحلة التعليم الأساسي لكونها شاملة للفئة الأكبر من المجتمع وعلى مراحل نمو الأطفال في هذه الفئة العمرية والعناصر اللازمة لتتم عملية النمو بشكل متكامل حيث يقضي الأطفال فى هذه المرحلة أغلب الوقت داخل المدرسة مما تطلب الإحتياج لتوفير بيئة خارجية مناسبة لدعم النمو والإستفادة القصوى من هذه الأفنية حيث تلاحظ وجود قصور في إشتراطات تصميم عناصر الموقع العام لهذه المدارس في مصر بما لا يتناسب مع اهمية المتطلبات المراد تحقيقها، وإتبعت الدراسة المنهجين الإستقرائي والإستنباطي حيث تم جمع البيانات الخاصة بالمدارس وآليات تصميم الموقع العام لها وتصميم الأفنية، ودراسة مراحل نمو الأطفال لإستنباط العناصر الواجب توافرها في هذه الأفنية المدرسية لتوفير بيئة خارجية آمنة وسليمة تدعم النمو الإبداعي للأطفال وتساعد علي ممارسة الأنشطة بالبيئة الخارجية، وهي الهدف الرئيسي للدراسة، لتنمية الإحساس بالإدراك والإنتماء والإرتباط بين الطفل والبيئة المحيطة به الأمر الذي يشكل وجدان إنسان سوي نفسيا قادر على خدمة نفسه ومجتمعه.

Main Subjects